Jawa 50 typ 21

se začal vyrábět v roce 1966 a stal se již čtvrtým v řadě pionýrů.
Tento vlastenecký pionýr neboli fichtl čí pincek, jak se mu začalo říkat, se nám všem vryl do paměti diky tomu, že každý druhý kluk se učil zrovna na tomto výtečném motocyklu, který se dědil z rodiny na rodinu, z kamaráda na kamaráda a z garáže do garáže. Tím dosáhl toho, že každý správný motorkář ho vlastnil nebo alespoň na něm jel či ho nešťastně tlačil.
JAWA 20 Pionýr byl dalším povedeným motocyklem, který je znám svým chráničem kolen, laicky řečeno revma plechy. I když se svému předchůdci JAWA 05 se výrazně podobal, získal svůj nový modernizovaný motor, který byl konstrukčně vylepšen novým tvarem karteru spolu s pravým deklem, který byl opatřen novým přítlačným mechanismem spojky. Rám byl kolíbkového tvaru, do kterého byl uložen zespoda motor. Motor měl válec s hliníkovým žebráváním spolu s hlavou válce obdélníkového tvaru pro celkové lepší chlazení motoru. Karburátor spolu s plovákovou komorou byly doplněny o plovákový ventil. Vzduchový filtr měl svou samostatnou filtrační papírovou vložku, která byla ukryta v plastové baňce a spojena s karburátorem pomocí gumové manžety. Setrvačník klikového mechanizmu a ojnice s pístním čepem byly větší od svého předchůdce. Spojka byla v olejové lázni a skládala ze dvou korkových lamel a jedné železné lamely  staženými pěti pružinkami. Kartery motoru a hřídele převodovky byly o trochu větší. Převodový mechanismus měl pozměněný řadič s převodovými kolečky s usazením pěti zarážek. Oproti svému předchůdci 05 s třemi zarážkami v převodovém kolečku. O výrobu elektřiny se staralo magneto, neboli těž alternátorek, nesprávně též  dynamo. Vše bylo ukryto pod novým pravým hlinkovým víkem motoru, ve kterém byl nový přítlačný mechanismus spojky. Horní část motoru byla schována pod důmyslným poklopem, na kterém bylo uchycen hliníkový věšáček sloužící nákupním taškám. Po sejmutí poklopu se zpřístupnil prostor okolo karburátoru a zapalovací cívky, u které je přichycena polička pro nářadí a lékárničku. Na poklop navazoval známý příční chránič kolen spolu s podlážkami uchycenými na nosné konstrukci (kříž). Svou zadní část tvořil velký blatník, ve kterém byla po nadzvednutí sedla, uložená palivová nádrž . Zadní kolo bylo odpružené svými dvěma tlumiči. První série měly u předních tlumičů zakryté kluzáky manžetami, u novější série se manžety nepoužívaly. Tento vlastenecký motocykl se prodával v roce 1968
 za 3.270 korun československých. JAWA 50 typ 20 se vyráběl v provedením standart a de luxe v několika barevných provedeních, a to do roku 1980, kde ho vystřídal novější typ JAWA 50 typ 21.

 

 

 

 

 

Motor dvoudobý vzduchem chlaz. Karburátor  
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2917 PSb
Obsah válců 49,9ccm Průměr difuséru   17 mm 
Vrtání 38mm Hlavní tryska 68
Zdvih   44mm Volnoběh tryska 38
Kompresní  poměr   1:9,5      
Maximální výkon motoru 2,6kw při 6500ot/mim-3,5K Setrvačné magnetko  
Maximální rychlost 60km/hodině Stejnosměrný proud 6V
Prům. spotřeba s osobou 2,3l/100km    Výkon dynama 20 W
Obsah nádrže 5,5/0,5rez litru   Přední žárovka 15/15W/-25/25W
Výška motocyklu 930 mm Zadní žárovka 5W
Délka motocyklu 1780mm Zapalovací cívka Pal 02-9211,04
Šířka motocyklu 600mm Zapalovací svíčka Pal Super N7R
    Zapalovací svíčka Pal 14/240
Maximální stoupání 25% Zapalovací cívka 8V-02-921030
Váha stroje-bez paliva 55kg    
Váha stroje-s palivem 65kg Kola  
Únosnost (užitková váha) 150kg   Rozměr přední pneumatiky 2,75/16
Primární převod  řetězem 3,8x3/8x5,8 44članku   Rozměr zadní pneumatiky 2,75/16
Sekundární převod řetězem 12,7x5,2/109článku+1člán. Rozměr předního ráfku 1,5 A x 16
Poměr převodu-primární 1:2,43(14/34) Tlak v přední pneumatice 1,5 atp.
Poměr převodu-sekundární 1:4,23(15/55) 1:4,58(12/55) Tlak v zadní pneumatice 1,9 atp.
Poměr převodu-1. pře. stupeň 1:2,94(24/14x24/14)   Počet drátů 36 ks
Poměr převodu-2. pře.stupeň 1:1,716(24/14x19/19) Délka drátu 160mm
Poměr převodu-3. pře.stupeň 1:1 přímý záběr Závit drátu   M 3
Celkový převod 1. stupeň    1:30,03      
Celkový převod 2. stupeň 1:16,44 Seřízení předstihu  
Celkový převod 3. stupeň 1:11,13   Vzdálenost přerušovače 0,4mm
Čelisťové brzdy   125/20 mm Předstih zážehu před  Hú 1,2-1,5 mm
Maximální zdvih pře.  vidlice 90 mm    
Maximální zdvih zad. vidlice 85 mm  

 

Fotogalerie: Jawa 50 typ 21

/album/fotogalerie-jawa-50-typ-21/jawa-50-typ-21-23-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-21/jawa-50-typ-21-21-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-21/jawa-50-typ-21-41-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-21/jawa-50-typ-21-61-jpg/

Diskusní téma: Jawa 50 typ 21

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.