Jawa 50 typ 555

Typ 555 Pionýr byl přímým pokračováním předchozího typu 550. Jeho cena byla 2500 Kčs a na záznamy ho bylo možné obdržet v prodejnách Mototechny a obchodních domů od července roku 1958. Nesl řadu modernizačních prvků, které se udržely ve výrobě velmi dlouho. Především to byly změny zevnějšku, které přispěly k líbivějšímu a ucelenějšímu vzhledu. Nový typ nabízel i větší účelnost. Zadní partii motocyklu tvořil oproti „pařezu“ rozšířený blatník „kapírovaných“ tvarů. Hluboký blatník dobře zabraňoval odstřikování nečistot a ve své horní části přecházel v plochu, kde byl umístěn praktický nosič. Konstruktéři přepracovali i přední blatník, který rovněž dobře bránil zašpinění nečistotami. Novinkou u něj bylo uchycení k pouzdrům teleskopů, takže se již nepohyboval společně s kolem.

Nový Pionýr 555 měl obě kola navzájem výměnná, vybavená celonábojovými bubnovými brzdami, přičemž zadní kolo mělo poprvé oddělenou rozetu. Majitelé navíc ocenili, že při demontáži zadního kola nebylo nutné rozpínat řetěz. Další novinkou byly gumové tlumiče záběru v zadním kole, do nich zapadaly kolíkové unášeče rozety. Zadní kyvná vidlice byla nově odpružena dvěma vinutými pružinami, namísto jedné. Podsedlová část rámu byla prodloužená až pod nosič tak, aby nebyl příliš namáhán plechový blatník. Zadní brzda byla namísto táhlem ovládaná lanovodem. Kladně byl rovněž hodnocen rychloměr, zabudovaný v hlavě světlometu. Rychloměr byl poháněn soukolím na hlavě zadního kola (rozety). Dalším příjemným doplňkem byl elektrický bzučák na střídavý proud, montovaný pod světlometem.

Vedle nové kapotáže a zmíněných doplňků bylo několik změn provedeno i na pohonné jednotce. Na motoru byl použit karburátor o průměru hrdla 14 mm a úprava kanálů pomohla ke zvýšení výkonu na 2,2 k (1,5 kW). Motocykl tak dosahoval rychlosti až 60 km/h a jeho spotřeba činila 2 l na 100 km. Od roku 1961 bylo montováno u typu 555 zlepšené řešení zasouvacího automatu řazení, které zamezovalo „vypadávání“ převodových stupňů.

Motocykly Jawa 555 s ochranným krytem, tzv. „revmaplechy“, se do prodejny Mototechny dostaly v posledním čtvrtletí roku 1959. Dále se Pionýr prodával dodával v provedení Standard nebo De luxe. V témže roce se už na speciální objednávky začaly do zahraničí dodávat i první dvousedadlové stroje, kde dvousedadlo bylo montováno na místo původního sedadla a nosiče, ale i přesto se dá za dvousedadlového Pionýra pokládat teprve až následující typ 05.

Typ Jawa 555 tak znamenal zvýšení komfortu jízdy a takový kvalitativní posun zaručil i větší možnost absolvování delších cest při dobré cestovní rychlosti.

Navzdory všem potížím si malé motocykly z Považské Bystrice získaly oblibu na zahraničních trzích, a tak pro propagační účely sportovních fanoušků vyrobily v Považských strojírnách malou sérii závodních Pionýrů. V roce 1958 už zkušební jezdci vývojového typu dosahovali rychlosti 77 km/h. Té se podařilo dosáhnout díky změněnému rozvodu., spádovému karburátoru (průměr) 17 a výkonu motoru 4 k (2,9 kW) při 8000 ot/min.
 

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 6,6 : 1

Největší výkon 2,2 k (1,62 kW)/5500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor Jikov 2914 Hz
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Zapalovací cívka 6 V
Zapalovací svíčka PAL 14–5 RZ
Předstih zážehu 2,8 – 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,33 – 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka lamelová v olejové lázni
Primární převod válečkovým řetězem 2,43 : 1 (9,5×5,8 – 44 článků)
Sekundární převod válečkovým řetězem 4,23: 1 (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1.převod 1:30,22
2.převod 1:17,64
3.převod 1:7,74

Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice s dvěma centrálními pružinami, zdvih propružení 50 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125 mm
Objem palivové nádrže 3,5 l
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16"
Pneumatika zadní 2,75×16"
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 560 mm
Maximální výška 935 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 132 mm
Hmotnost 58 kg
Užitečná hmotnost 130 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 30 %
Průměrná spotřeba paliva 1,9l/100 km
Výroba
Výroba 1958 – 1963
 

https://www.jawa-50.cz

Anketa

Líbí se Vám typ 555?

Celkový počet hlasů: 21

Fotogalerie: Jawa 50 typ 555

/album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/jawa-50-typ-555-36-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/jawa-50-typ-555-60-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/a7cfcf9e251-4582992-o2-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/a555-3-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/jawa50pionyrsm3-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/jawa555-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-555/jawa-50-typ-555-27-jpg/

Diskusní téma: Jawa 50 typ 555

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.