Muzeum motocyklů hrad Kámen

Muzeum jednostopých vozidel – expozice historie motorismu bylo otevřeno již 22. června 1974. Tím se tato tématická instalace řadí k nejstarším tohoto druhu na našem území. V posledním období prošel výstavní prostor zásadní proměnou.

 Do interiéru expozice bylo vkomponováno několik restaurovaných kusů mobiliáře z přelomu devatenáctého a dvacátého století, vznikla tak zajímavá symbióza artefaktů uměleckého řemesla a nejstarších strojů, jež můžeme dnes vnímat také jako umělecká díla. Unikátní sbírka trofejí, plaket a součástek je instalována v nových celoskleněných vitrínách.

 Jednotlivé exponáty jsou opatřeny inovovanými dvojjazyčnými popiskami. Vystavené motocykly zapůjčili soukromí sběratelé, Národní technické muzeum v Praze a firmy ČZ Strakonice a.s. a JAWA MOTO Týnec nad Sázavou. Tradiční zájem návštěvníků patří především kolekci nejstarších motocyklů a bicyklů z konce devatenáctého a prvního desetiletí dvacátého století. Ozdobou této části sbírky je dvouválec Walter typ B z roku 1913, motocykly Laurin-Klement z let 1902 a 1904. Raritou je pak jistě první motocykl, který se dočkal sériové výroby Hildebrand-Wolfmüller.

 Mezi léty 1894-1897 jich vzniklo údajně až 2000 kusů. Motocykl HW vyniká neobvyklou konstrukcí, ale pro nás je zajímavý především skutečností, že vystavený stroj, který k nám dovezl baron Kraus z Pardubic, je vůbec prvním motocyklem provozovaným na našem území. Je také jediným exponátem zahraniční provenience v motocyklové sbírce hradu Kámen.

 Důstojnou společnost stařičkým motocyklům dělá unikátní velocipéd Singer z roku 1874, zapůjčený panem Petrem Košťálkem, majitelem Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích.

 Sbírka je každoročně doplňována a v detailech obměňována. V současné době je ve středověkých zdech hradu Kámen vystaveno 46 motocyklů, kol a pět desítek doplňujících sbírkových předmětů.

 Všechny exponáty jsou názorným dokladem věčného snu a upřímné snahy českých tvůrců o technickou dokonalost, rychlost a eleganci dopravního prostředku, který spatřil světlo světa před více než sto dvaceti lety.  

 

 

Z vystavených exponátů můžete vidět například:

 

-         Hildebrant a Wolfmüller, rok výroby 1894, výrobce Hildebrand a Wolfmüller-Mnichov-Nemecko, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Slavia typ CCD, rok výroby 1904, výrobce Laurin a Klement-Mladá Boleslav, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Jelínek, rok výroby 1904, výrobce Josef Jelínek-Výroba motocyklů Praha , ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Walter typ B, rok výroby 1913, výrobce Josef Walter-Výroba motocyklů Praha, ze sbírek Národního technického muzea v  Praze

-         Poustka 250, rok výroby 1925, výrobce František poustka, Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         BD 500, rok výroby 1928, výrobce Továrna na stroje Breitfeld-Daněk Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Satan 550, rok výroby 1930, výrobce Šikýř-Rott, Strojína Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Jawa 175, rok výroby 1933, výrobce Zbrojovka ing. F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Ogar 250 Standart, rok výroby 1936, výrobce Machek a spol. Autfit Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Jawa 100 Robot, rok výroby 1937, výrobce Zbrojovka F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         ČZ 200 OHC, rok výroby 1971, výrobce České závody motocyklové n.p. Strakonice, ze sbírek ČZ Strakonice a.s.

-         ČZ 98, rok výroby 1938, výrobce Česká zbrojovka Strakonice, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Jawa  175 prototyp, rok výroby 1939, výrobce Zbrojovka ing. F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         Premiér Sachs 98, rok výroby 1939, výrobce Premiér Šerme Cheb, ze soukromé sbírky

-         CZ 250 Sport, rok výroby 1946, výrobce Česká zbrojovka Strakonice ze soukromé sbírky

-         ČZ 125t, rok výroby 1948, výrobce Česká zbrojovka Strakonice, ze sbírky Bedřicha Biňovce Praha

-         Jawa 350 typ 18, rok výroby 1954, výrobce Závody 9. května n.p. Praha, ze sbírek Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích

-         Jawa 500 DHC typ 15, rok výroby 1954, výrobce Závody 9. května  Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze

-         a další

 

Hrad je otevřen

-         duben a říjen = pouze soboty, neděle a svátky od 10 do 17 hodin

-         květen, červen a září = kromě pondělí každý den od 10 do 17 hodin

-         červenec a srpen = kromě pondělí každý den od 10 do 18 hodin

      POKLADNA SE UZAVÍRÁ 30 MINUT PŘED KONCEM NÁVŠTĚVNÍ

      DOBY!

-        od 1. listopadu do 1. dubna    Z A V Ř E N O

 

 

Vstupné

Základní vstupné 50,-Kč

Děti, studenti a důchodci 25,-Kč

Děti do 6 let 1,-Kč

Fotografování 30,-Kč