Jawa 50 typ 20

se začal vyrábět v roce 1966 a stal se již čtvrtým v řadě pionýrů.
Te
nto vlastenecký pionýr neboli fichtl čí pincek, jak se mu začalo říkat, se nám všem vryl do paměti diky tomu, že každý druhý kluk se učil zrovna na tomto výtečném motocyklu, který se dědil z rodiny na rodinu, z kamaráda na kamaráda a z garáže do garáže. Tím dosáhl toho, že každý správný motorkář ho vlastnil nebo alespoň na něm jel či ho nešťastně tlačil.JAWA 20 Pionýr byl dalším povedeným motocyklem, který je znám svým chráničem kolen, laicky řečeno revma plechy. I když se svému předchůdci JAWA 05 se výrazně podobal, získal svůj nový modernizovaný motor, který byl konstrukčně vylepšen novým tvarem karteru spolu s pravým deklem, který byl opatřen novým přítlačným mechanismem spojky. Rám byl kolíbkového tvaru, do kterého byl uložen zespoda motor. Motor měl válec s hliníkovým žebráváním spolu s hlavou válce obdélníkového tvaru pro celkové lepší chlazení motoru. Karburátor spolu s plovákovou komorou byly doplněny o plovákový ventil. Vzduchový filtr měl svou samostatnou filtrační papírovou vložku, která byla ukryta v plastové baňce a spojena s karburátorem pomocí gumové manžety. Setrvačník klikového mechanizmu a ojnice s pístním čepem byly větší od svého předchůdce. Spojka byla v olejové lázni a skládala ze dvou korkových lamel a jedné železné lamely  staženými pěti pružinkami. Kartery motoru a hřídele převodovky byly o trochu větší. Převodový mechanismus měl pozměněný řadič s převodovými kolečky s usazením pěti zarážek. Oproti svému předchůdci 05 s třemi zarážkami v převodovém kolečku. O výrobu elektřiny se staralo magneto, neboli těž alternátorek, nesprávně též  dynamo. Vše bylo ukryto pod novým pravým hlinkovým víkem motoru, ve kterém byl nový přítlačný mechanismus spojky. Horní část motoru byla schována pod důmyslným poklopem, na kterém bylo uchycen hliníkový věšáček sloužící nákupním taškám. Po sejmutí poklopu se zpřístupnil prostor okolo karburátoru a zapalovací cívky, u které je přichycena polička pro nářadí a lékárničku. Na poklop navazoval známý příční chránič kolen spolu s podlážkami uchycenými na nosné konstrukci (kříž). Svou zadní část tvořil velký blatník, ve kterém byla po nadzvednutí sedla, uložená palivová nádrž . Zadní kolo bylo odpružené svými dvěma tlumiči. První série měly u předních tlumičů zakryté kluzáky manžetami, u novější série se manžety nepoužívaly. Tento vlastenecký motocykl se prodával v roce 1968 za 3.270 korun československých. JAWA 50 typ 20 se vyráběl v provedením standart a de luxe v několika barevných provedeních, a to do roku 1980, kde ho vystřídal novější typ JAWA 50 typ 21.

 

 

 

 

Motor:

2takt, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem.

 

vrtání x zdvih,obsah:,výkon,kompresní poměr:

38x44mm  /  49,8 ccm    /   2,6 kW/6500 1/min   /   9,2:1

Podvozek:

 

Třístupňová převodovka s postupným řazením nožní pákou na levé straně, dvoulamelová spojka v olejové lázni.

Podvozek:

 

otevřený rám, svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu.

Přední kolo - teleskopická vidlice bez tlumení, zdvih 90 mm.

Zadní kolo - uloženo v kyvné vidlici odpružené dvěma samostatnými pružinami s kapalinovými tlumiči, zdvih 85 mm.

Rozměry a hmotnosti:

 

rozvor - 1165 mm

délka - 1780 mm

šířka - 600  mm (podle provedení )

výška - 930 mm

světlá výška - 132 mm

pohotovostní hmotnost - 70 kg

užitečná hmotnost - 160 kg

Výkony:

 

max. rychlost - 65 km/h

max. stoupavost 25%

spotřeba paliva 2,3 l/100km

Rok výroby: 1962
Primární převod: řetězem   ČZ - Favorit 3/8" x 3/8" ( 44článků)
Sekundární převod: řetězem   ČZ - Favorit 3/8" x 3/8" ( 44článků)
Celkové převody: I.( sek.kolečko 13 zubů) II.(sek.kolečko 12 zubů)
1.převod - 1:27,72 1:30,03
2.převod - 1:15,18 1:16,44
3.převod - 1:10,27 1:11,13
Karburátor: Jikov 2917 PSb (hl.tryska č.68,volnoběžná č.38)
Rozměry pneumatik:přední,zadní 2,5 x 16 /  2,75 x 16
Rozměr ráfku: 1,5 A X 2
Zapalovací cívka: 8V

 

 

 

Fotogalerie: Jawa 50 typ 20

/album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-46-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-01-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-12-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-18-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-32-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-35-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-37-jpg/ /album/fotogalerie-jawa-50-typ-20/jawa-50-typ-20-43-jpg/

Diskusní téma: Jawa 50 typ 20

Datum 16.06.2012

Vložil Erodoria

Titulek ----

Odpovědět

Zdravím chtěl bych se zeptat (nejsem moc technicket tip) mám rozdelaný motor jawa 20. a budu měnit.. kolo s nábojem + kolo řetezu vývod z převodovky<< a chtel bych se zeptat jake koleško jsi mám koupit aby mě jawa jela rychlej 12ti zubové nebo 13 - 14 zubové? a jestli si dá ješte nečím zdvednout výkon..díky předem za odpověd kdyštak pište na mail Erodoria@seznam.cz díky.