Tatra

Historie Tatry

Pamětní deska Ignáce Šustaly v Muzeu Fojtství v Kopřivnici

Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou, který začal v malé rodinné firmě vyrábět kočáry a bryčky. Postupně se rozrůstala a začala orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů. V roce 1897 vyrobila první osobní automobil ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil. V roce 1890 se podnik změnil na akciovou společnost pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.

V meziválečném období se firma jmenovala Ringhoffer - Tatra, nebo jen Ringhoffer, podle svého majitele. Nadále vyráběla osobní i nákladní automobily, železniční motorové vozy a dokonce i letadla. Výraznou osobností firmy byl konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka (v Tatře zaměstnán 1897 - 1945). Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané koncepce podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, který se také označuje jakopáteřový rám ovšem ve světě je známější označení Tatra-concept. Tatra je také známa převážným využíváním vzduchem chlazených motorů.

Po druhé světové válce vyráběla Tatra především nákladní automobily, ale také luxusní limuzíny pro vedoucí pracovníky a stranické funkcionáře. Pro testování vyráběných vozů postavila Tatra v Kopřivnici testovací polygon nazývaný Tatra polygon. V roce 1989 došlo k útlumu výroby osobních automobilů a problémům s privatizací, které vedly k úpadku firmy. V té době době se firmě podařilo získat velkou armádní zakázku, která jí pomohla překonat krizi. Po táhlých jednáních se zahraničními investory se nakonec americké společnosti Terex Corporation, která se zabývá výrobou těžké mechanizace, podařilo získat většinový 80,5% podíl společnosti Tatra a. s. Tím se Tatra jednoznačně přeorientovala na výrobu těžkých terénních nákladních vozů. Díky společnosti Terex se Tatře také podařilo proniknout i na západní trhy, ovšem pouze se zanedbatelným výsledkem. V říjnu roku 2006 Tatru koupila společnost Blue River, vlastněná převážně českými finančníky. Západní trhy (hlavně Austrálii) však firma neztratila a naopak posílila vývoz do Ruska, přičemž se i výrazně etablovala zpět na trzích v Česku a ve střední a jihovýchodní Evropě. Na jaře 2007 společnost Tatra oznámila záměr investovat významně do modernizace výroby a posílit kapacity výroby, která již nebyla schopna uspokojit zvýšenou poptávku po vozech. Světová finanční krize opět způsobila podniku nemalé problémy. V roce 2009 se firma dohodla s americkým výrobcem armádních vozidel Navistar Defense o výrobě společného nákladního vozu, pro který Tatra dodá podvozky a nápravy.

 

[editovat]Smíchovský závod

Pod značkou Tatra se však nevyráběla pouze vozidla se spalovacími motory, ale také elektrické vozy, trolejbusy a tramvaje. Ty se vyráběly v závodě na pražském Smíchově, stejně jako železniční vagóny. Po 2. světové válce byly Ringhofferovy továrny znárodněny a dostaly označení Tatra. Smíchovský závod produkoval světoznámé tramvaje Tatra T1T2T3 dodávané do mnoha zemí nejen východního bloku. V osmdesátých letech byl Smíchovský závod přeřazen pod koncern ČKD, proto dnes již málokdo ví, že známé „té-trojky“ vznikly ještě jako Tatry.

[editovat]O Tatře

[editovat]Závody

  • Tatra Kopřivnice (na severní Moravě, hlavně nákladní automobily a spalovací motory)
  • Tatra Smíchov (v Praze, trolejbusy a železniční vagóny, později pouze tramvaje)
  • Tatra Bratislava (vývojové pracoviště, konstrukce - osobní automobily - vývoj, úpravy, nákladní automobily - modernizace, speciální úpravy)
  • Tatra Bánovce nad Bebravou (poboční závod, hlavně nákladní automobily a výroba náprav)
  • Tatra Čadca (poboční závod, nákladní automobily)

V příborské pobočce byla výroba zrušena.

[editovat]Výroba

  • Silniční doprava
    • automobily osobní
    • automobily užitkové (v 90. letech dodávka Tatra Beta)
    • autobusy
  • Drážní doprava
    • trolejbusy
    • tramvaje
    • motorové železniční vozy
    • přípojné železniční vozy (vagóny)

[editovat]Koncepce nákladních automobilů

Tatra T813
  • vznětový vidlicový osmiválcový motor o zdvihovém objemu 16 l
  • chlazení motoru vzduchem, nikoliv kapalinou, což je méně poruchové a umožňuje provoz i při extrémních teplotách (neobsahuje vodu - při nízkých teplotách nezamrzá a při vysokých teplotách nedochází k přehřátí). Nevýhodou je naopak vyšší hlučnost, větší rozměry a hmotnost a větší spotřeba, daná spotřebou výkonu pro pohon chladicího kompresoru
  • podvozek tvořen centrální nosnou rourou a kyvnými polonápravami
  • slavná protektorátní a poválečná T 111, její nástupci T 138 a T 148T 813, poté T 815, nyní Tatra Terrno1 a Jamal.

[editovat]Koncepce tramvají

Plzeňská tramvaj Tatra T3
Hlavní článek: Tramvaje Tatra
  • otočné podvozky typu PCC (zkopírovaný americký patent)
  • zúžená čela
  • jednosměrný provoz
  • možnost spojit dvě tramvaje do soupravy řízené jen jedním řidičem
  • regulace proudu zrychlovačem
  • rovná podlaha ve výši 0,9 metru nad kolejnicemi
  • přehledné uspořádání sedadel, hodně místa k stání
  • první tramvaj PCC v Česku Tatra T1, její robustní nástupkyně T2, lehká a velmi nadčasově designovaná T3 (vyráběla se 30 let), po revoluci T6A5(nemá již zrychlovač, nýbrž tyristorovou regulaci)

[editovat]Tatra na Rallye Dakar

Tatra T 815 290R75 17300 4x4.1

Nákladní automobily Tatra se ve světě proslavily i díky úspěchům v soutěžích rallye, zejména v nejtěžší rallye světa - Rallye Dakar. Zasloužil se o to především legendární pilot Karel Loprais, který ze 17. startů v této soutěži šestkrát zvítězil, pětkrát dojel na druhém místě a jednou třetí. Jako bezkonkurenčně nejúspěšnější účastník tohoto závodu v kategorii kamiónů si v roce 1994 vysloužil přezdívku Monsieur Dakar.

Po zranění Karla Lopraise v ročníku 2006 jej v následujícím ročníku za volantem Tatry vystřídal jeho synovec Aleš Loprais, který hned při svém premiérovém startu získal 3. místo v konečném pořadí v kategorii kamiónů.

Nejúspěšnější piloti za volantem vozů Tatra: Karel Loprais (6x zlato, 5x stříbro, 1x bronz), Tomáš Tomeček (1x stříbro - 2003, 1x bronz - 1999), Vlastimil Buchtyár (1x bronz - 1995), Ladislav Fajtl (1x bronz - 1996), Martin Kahánek (1x bronz - 1990), Milan Kořený (1x bronz - 1998), Aleš Loprais (1x bronz - 2007).

[editovat]Modely automobilů Tatra

[editovat]Osobní automobily