Jawa 250 typ 353
Kývačka sjela z výrobního pásu na podzim roku 1953 při vzájemné spolupráci s druhým největším výrobcem motocyklů ČEZETOU, s níž vznikaly tyto Kývačky až do roku 1969. JAWAČZ Kývačka byla prvním sériově vyráběným motocyklem, který měl odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, které byly uchycené mezi zadní kyvnou vidlici a rámem. A tak po čase dostala tato výjimečná Jawička pro své zadní pérování lidový název KÝVAČKA. Tento název provázel takto konstruované motocykly, které se vyráběly v několika typech a obsazích nejen v JAWĚ, ale i v ČEZETĚ, až do roku 1974. JAWAČZ 250 typ 353 nastoupil hned po svém slavném předchůdci Péráku, který si své místo vydobyl nejen na domácím trhu, ale i světovém. Od Péráku zdědila kývačka motor, který měl stejné dvoupákové provedení pro řazení a startování. Změnilo se jen vyosení řetězového kola sekundárního převodu, jehož jednoduchý chránič byl vyměněn za komplet skládající se z dvoudílného plechového chrániče. Rám se zcela novou konstrukcí, ve kterém byla uložena zadní kyvná vidlice protínající svým čepem pouzdra v zadní časti rámu, tlumila pomocí dvojice tlumičů. Přední teleskopická vidlice měla uvnitř nosných trubek vynuté pružiny v olejové náplni zcela nové konstrukce. Kola též prošla velkou změnou z 19 palcových ráfků na 16 palcové ráfky. Jednostranné náboje zůstaly stejné jako u Peráka. Celé šasí bylo zcela nové koncepce, která vyšla vstříc úschově baterie a nářadí do praktických schránek otvíraných a zavíraných pomocí kličky od zapalování, kterou se odemkla čelní strana schránky. Sedlo skládající se ze dvou samostatných sedel, jak to bývalo u svého předchůdce Péraka, bylo vyměněno za jednotné dvousedadlo, pod kterým se nacházel třetí úložný prostor pro nejrůznější předměty. Další změnou prošla elektroinstalace. Dosavadní ukostření minusového pólu baterie bylo ukončeno, u kývačky byl naopak ukostřen plusový pól. Spolu s touto novinkou přišla nová spínací skřínka s ampérmetrem v podobě horního hliníkového krytu se značkou JAWAČZ umístěnou opět jako u Peráka v palivové nádrži. Jawa 250 typ 353 se vyráběla souběžně s typem JAWAČZ 250 typ 353/02 s jedno pákovou verzí řazení a spouštění motoru určeným především pro zahraniční trh. JAWAČZ 250 typ 353 a typ 353/02 byly nahrazeny modelem JAWAČZ 250 typ 353/03.
Motor |
dvoudobý vzduchem chlaz. |
Karburátor |
|
Počet válců |
1 |
Karburátor |
Jikov 2924 H |
Obsah válců |
246,3ccm |
Průměr difuséru |
26mm |
Vrtání |
66mm |
Hlavní tryska |
100 |
Zdvih |
65mm |
Karburátor |
Jikov 2926 |
Kompresní poměr |
1:8,6 |
Průměr difuzeru |
26 mm |
Maximální výkon motoru |
12K při 4700 ot/ min |
Hlavní tryska |
95 |
Maximální rychlost |
100km/hodině |
|
|
|
|
Dynamo |
|
Obsah nádrže |
13/0,5rez litru |
Stejnosměrný proud |
6V |
Výška motocyklu |
1025 mm |
Výkon dynama |
45W |
Délka motocyklu |
1980 mm |
Přední žárovka |
25/25W Ba20 |
Šířka motocyklu |
670 mm |
Zadní žárovka |
15W S8 |
|
|
Stop žárovka |
5W S8 |
Maximální stoupání |
40% |
Kontrolní žárovka |
1,5W 2x Ba9 |
Váha stroje-bez paliva |
125kg |
Zapalovací svíčka |
Pal 14/240 |
Váha stroje-s palivem |
135kg |
Vzdálenost elektrod |
0,5mm |
Únosnost (užitková váha) |
160kg |
Baterie |
6V-14Ah ukostření plus(+) |
Maximální zatížení před.kola |
105kg |
Pojistka baterie |
15A |
Maximální zatížení zad. kola |
195kg |
|
|
Primární převod řetězem |
3,8x3,8/60članku |
Kola |
|
Sekundární převod řetězem |
1,2x5,6/119článku+1článek |
Rozměr přední pneumatiky |
3,25/16 |
Poměr převodu-primární |
45/22 |
Rozměr zadní pneumatiky |
3,25/16 |
Poměr převodu-sekundární |
46/19 |
Rozměr předního ráfku |
2,5x16 |
Poměr převodu-1. pře. stupeň |
19/12x24/12 |
Rozměr zadního ráfku |
2,5x16 |
Poměr převodu-2. pře.stupeň |
19/12x19/17 |
Tlak v přední pneumatice |
1,25 atp |
Poměr převodu-3. pře.stupeň |
19/12x16/20 |
Tlak v zadní pneumatice |
1,5 atp |
Poměr převodu-4. pře.stupeň |
1/1 přímý záběr |
Počet drátů |
36 ks |
Celkový převod 1. stupeň |
1:15,668 |
Závit drátu |
M 3,5 |
Celkový převod 2. stupeň |
1:8,759 |
Průměr drátu |
3,1 |
Celkový převod 3. stupeň |
1:6,265 |
|
|
Celkový převod 4. stupeň |
1:3,04 |
Seřízení předstihu |
|
Převod pohonu rychloměru |
5/10 zubů |
Vzdálenost přerušovače |
0.4mm |
|
|
Předstih zážehu před Hú |
4,8-5 mm |
Čelisťové brzdy |
160mm/25mm |
|
|
Maximální zdvih pře. vidlice |
130 mm |
Obsah náplně |
|
Maximální zdvih zad. vidlice |
100 mm |
Obsah převodovky |
800cmm |
|
|
Obsah př. tlumiče |
150cmm |
|
|
Obsah zad. tlumiče. tlumiče |
65cmmmm |
(sesa-moto)
Diskusní téma: Jawa 250 typ 353
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.