Jawa 50 typ 21
se začal vyrábět v roce 1966 a stal se již čtvrtým v řadě pionýrů.
Tento vlastenecký pionýr neboli fichtl čí pincek, jak se mu začalo říkat, se nám všem vryl do paměti diky tomu, že každý druhý kluk se učil zrovna na tomto výtečném motocyklu, který se dědil z rodiny na rodinu, z kamaráda na kamaráda a z garáže do garáže. Tím dosáhl toho, že každý správný motorkář ho vlastnil nebo alespoň na něm jel či ho nešťastně tlačil.
JAWA 20 Pionýr byl dalším povedeným motocyklem, který je znám svým chráničem kolen, laicky řečeno revma plechy. I když se svému předchůdci JAWA 05 se výrazně podobal, získal svůj nový modernizovaný motor, který byl konstrukčně vylepšen novým tvarem karteru spolu s pravým deklem, který byl opatřen novým přítlačným mechanismem spojky. Rám byl kolíbkového tvaru, do kterého byl uložen zespoda motor. Motor měl válec s hliníkovým žebráváním spolu s hlavou válce obdélníkového tvaru pro celkové lepší chlazení motoru. Karburátor spolu s plovákovou komorou byly doplněny o plovákový ventil. Vzduchový filtr měl svou samostatnou filtrační papírovou vložku, která byla ukryta v plastové baňce a spojena s karburátorem pomocí gumové manžety. Setrvačník klikového mechanizmu a ojnice s pístním čepem byly větší od svého předchůdce. Spojka byla v olejové lázni a skládala ze dvou korkových lamel a jedné železné lamely staženými pěti pružinkami. Kartery motoru a hřídele převodovky byly o trochu větší. Převodový mechanismus měl pozměněný řadič s převodovými kolečky s usazením pěti zarážek. Oproti svému předchůdci 05 s třemi zarážkami v převodovém kolečku. O výrobu elektřiny se staralo magneto, neboli těž alternátorek, nesprávně též dynamo. Vše bylo ukryto pod novým pravým hlinkovým víkem motoru, ve kterém byl nový přítlačný mechanismus spojky. Horní část motoru byla schována pod důmyslným poklopem, na kterém bylo uchycen hliníkový věšáček sloužící nákupním taškám. Po sejmutí poklopu se zpřístupnil prostor okolo karburátoru a zapalovací cívky, u které je přichycena polička pro nářadí a lékárničku. Na poklop navazoval známý příční chránič kolen spolu s podlážkami uchycenými na nosné konstrukci (kříž). Svou zadní část tvořil velký blatník, ve kterém byla po nadzvednutí sedla, uložená palivová nádrž . Zadní kolo bylo odpružené svými dvěma tlumiči. První série měly u předních tlumičů zakryté kluzáky manžetami, u novější série se manžety nepoužívaly. Tento vlastenecký motocykl se prodával v roce 1968
za 3.270 korun československých. JAWA 50 typ 20 se vyráběl v provedením standart a de luxe v několika barevných provedeních, a to do roku 1980, kde ho vystřídal novější typ JAWA 50 typ 21.
Motor
dvoudobý vzduchem chlaz.
Karburátor
Počet válců
1
Karburátor
Jikov 2917 PSb
Obsah válců
49,9ccm
Průměr difuséru
17 mm
Vrtání
38mm
Hlavní tryska
68
Zdvih
44mm
Volnoběh tryska
38
Kompresní poměr
1:9,5
Maximální výkon motoru
2,6kw při 6500ot/mim-3,5K
Setrvačné magnetko
Maximální rychlost
60km/hodině
Stejnosměrný proud
6V
Prům. spotřeba s osobou
2,3l/100km
Výkon dynama
20 W
Obsah nádrže
5,5/0,5rez litru
Přední žárovka
15/15W/-25/25W
Výška motocyklu
930 mm
Zadní žárovka
5W
Délka motocyklu
1780mm
Zapalovací cívka
Pal 02-9211,04
Šířka motocyklu
600mm
Zapalovací svíčka
Pal Super N7R
Zapalovací svíčka
Pal 14/240
Maximální stoupání
25%
Zapalovací cívka
8V-02-921030
Váha stroje-bez paliva
55kg
Váha stroje-s palivem
65kg
Kola
Únosnost (užitková váha)
150kg
Rozměr přední pneumatiky
2,75/16
Primární převod řetězem
3,8x3/8x5,8 44članku
Rozměr zadní pneumatiky
2,75/16
Sekundární převod řetězem
12,7x5,2/109článku+1člán.
Rozměr předního ráfku
1,5 A x 16
Poměr převodu-primární
1:2,43(14/34)
Tlak v přední pneumatice
1,5 atp.
Poměr převodu-sekundární
1:4,23(15/55) 1:4,58(12/55)
Tlak v zadní pneumatice
1,9 atp.
Poměr převodu-1. pře. stupeň
1:2,94(24/14x24/14)
Počet drátů
36 ks
Poměr převodu-2. pře.stupeň
1:1,716(24/14x19/19)
Délka drátu
160mm
Poměr převodu-3. pře.stupeň
1:1 přímý záběr
Závit drátu
M 3
Celkový převod 1. stupeň
1:30,03
Celkový převod 2. stupeň
1:16,44
Seřízení předstihu
Celkový převod 3. stupeň
1:11,13
Vzdálenost přerušovače
0,4mm
Čelisťové brzdy
125/20 mm
Předstih zážehu před Hú
1,2-1,5 mm
Maximální zdvih pře. vidlice
90 mm
Maximální zdvih zad. vidlice
85 mm
Diskusní téma: Jawa 50 typ 21
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.